Gewoon Jezus

9789051944518-tom-wright-gewoon-jezus-178door Maarten Hertoghs

Messias, rabbi, priester, profeet? Jezus was het allemaal, maar op een andere manier dan de mensen verwacht(t)en.

Stormen

Het beeld van een storm is de rode draad in dit boek. Tom Wright schrijft over drie stormen in de tijd van Jezus. De storm uit Rome die wel vrede bracht, maar geleid werd door een keizer die zichzelf god beschouwde. De Joodse storm die zich kenmerkte door een verlangen naar hoop en redding door hun enige God. Die twee stormen botsten regelmatig. De derde storm maakt het geheel compleet: de storm van God. God openbaarde door Jezus Zijn koninkrijk, maar deed dit op een radicaal andere manier dan de Joden verwachtten. Als God koning op aarde moet worden, zoals in de hemel, dan is er iets fundamentelers nodig dan een uitwendige reformatie.

Tom Wright werkt de wereldbeschouwing van Jezus’ tijdgenoten uit. Dit is cruciaal om te begrijpen hoe radicaal en controversieel Jezus’ woorden en daden waren. Hier en daar zou Jezus zelfs beschuldigd kunnen worden van landverraad. In dit licht worden Jezus’ gelijkenis van de zaaier of het verhaal van de tempelreiniging bekeken.

Jezus toont zichzelf als de vervulling van Johannes’ woorden en zet daarmee een campagne op gang. Een niet-democratische campagne waarin Hij vertelt dat God hier op de aarde de leiding wilt nemen. Sommige van Jezus’ uitspraken zouden in onze democratische oren misschien wel heel slecht vallen.

Bij de hand

Ik hou wel van de schrijfstijl van Tom Wright. Hij is in staat om theologie heel praktisch onder woorden te brengen. Het spreekt voor zich dat je je gedachten bij het boek moet houden, maar het is niet zo dat je theologie gestudeerd moet hebben om iets aan het boek te hebben. De schrijver neemt je bij de hand, maakt zaken concreet en citeert overvloedig uit de Bijbel (niet in het Hebreeuws of Grieks!).

Polemiek of verfrissing?

Met dit boek in de hand zou je komende zondag in de kerk stevige discussies kunnen uitlokken. Wat moeten we denken over het koningschap van God (Jezus) nu? Zal er sprake zijn van een nieuwe schepping of een vernieuwde schepping?

Ik ben het niet overal mee eens. Sommige ideeën gaan, wat mij betreft, een brug te ver. Ondanks dat zal een geïnteresseerd lezer, en daar reken ik mijzelf toe, veel stof tot nadenken in ‘Gewoon Jezus’ vinden. Hoe kijk jij naar Jezus? Ben je bereid om je (vastgeroeste) ideeën over Hem te herdenken?

Dit boek kan, met andere woorden, een bron van polemiek of net verfrissing zijn.

Aanrader

Ja, voor wie oprecht wil nadenken over wie Jezus is.

N.T. (Tom) Wright, Gewoon Jezus, (Uitgeverij Van Wijnen, 2014, 271 blz.).