Feest van het koninkrijk

feest-van-het-koninkrijkdoor Maarten Hertoghs –

‘Feest van het koninkrijk’ is een werkboek dat de basis kan zijn van een zes weken durend gemeenteproject rond het Onze Vader. Je vindt er een uitgewerkte dagelijkse stille tijd voor de zes weken en gespreksmateriaal voor groeigroepen (of kringen, celgroepen, hoe je het ook noemen wil).

Thema’s

De thema’s van de zes weken zijn logischerwijs gebaseerd op het Onze Vader:

– God is onze Vader en wij bidden als zijn geliefde dochters en zonen

– God maakt zijn schepping heel en wij worden betrokken in die heelmaking

– God brengt en nodigt ons uit om een gemeenschap van gerechtigheid te zijn

– Wij mogen leven in vrijheid – als vergeven mensen die ook elkaar vergeven

– Gods bevrijdt en nodigt ons uit om een bevrijdende gemeenschap te zijn

– God maakt het waar en Hij nodigt ons uit om te leven vanuit zijn toekomst

Uitdaging naar buiten

Veel boekjes die een leidraad geven voor stille tijd zijn nogal basis en weinig uitdagend. Dit boekje geeft meer uitdaging. De reden is dat de lezer uitgedaagd om vanuit het christen zijn naar buiten te kijken. Veel andere boekjes zijn vooral gericht op de innerlijke geloofsversterking. Dat is op zich prima, maar als de gerichtheid naar buiten ontbreekt, dan ontbreekt er iets essentieels. Je kan wel hameren op God die liefde is en liefde geeft, maar liefde beleef je net in relatie met een ander.

Het Onze Vader wordt in de stille tijd en in de uitwerking voor de groeigroepen vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Het is best een brede kijk, waarin aandacht wordt besteed aan hoe je als mens betrokken wordt in de Drie-eenheid, wat je plaats is in je omgeving (natuur, medemens, kerk). Daarbij is belangrijk op te merken dat de stille tijd en de groeigroepen niet (enkel) bedoeld zijn om te kijken naar de omgeving, maar om in actie te schieten.

Kring

Ik heb alvast de uitdaging opgenomen om dit jaar met mijn kring te werken rond het Onze Vader en dit boekje als uitgangspunt te nemen. We zullen telkens twee kringavond besteden aan de bespreking van één thema. Het doel is dat we tijdens die avonden samen zoeken naar hoe we het onderwerp in de praktijk kunnen omzetten tijdens een derde samenkomst. Dat kan een avond zijn, maar het kan ook een zaterdagnamiddag worden of, waarom niet, een onderdeel van de zondagsamenkomst in de kerk. Op die manier wil ik bewust tijd vrijhouden om niet in de theorie te blijven hangen. Benieuwd wat voor feest het zal worden!

Ronald Westerbeek, Feest van het koninkrijk, (Buijten en Schipperheijn, 2016, p.192)