Dromen en visioenen

door Raymond R. Hausoul – Dit bemoedigende boek vol levensveranderende getuigenissen over hoe Jezus zich aan de moslimwereld door dromen en visioenen openbaart, is een zegen! Deze getuigenissen brengen in beeld waar in het dagelijks nieuws geen aandacht aan wordt besteed. Ondanks alle daden van radicaal moslimterrorisme, zoekt Jezus moslims op met zijn aanbod van eeuwig leven. Dit boek vormt daar één groot getuigenis van.

De waargebeurde verhalen zijn verdeeld over de verschillende moslimlanden. Ze getuigen er telkens van hoe Jezus mensen oproept tot een radicaal discipelschap dat van een heel andere orde is dan de radicaliteit die deze wereld kent. Het is de oproep tot een radicaal discipelschap van liefde en genade tegenover de ander. Als bijlage kiest de schrijver er verder nog voor om in te gaan op de manier waarop Jezus in de Bijbel ingrijpt, hoe dromen en visioenen te toetsen zijn en wat de wereldwijde zending onder moslims voor gevolgen heeft. In de verschillende verhalen weet de schrijver daarbij ook relaties te leggen tussen de manier waarop Jezus aan moslims verschijnt en de culturele achtergrond van het land. Zo staat Egypte vanouds – ook in de Bijbel – bekend als het boek van de dromen. Het is dan ook door deze vorm dat Jezus zich graag aan ongelovigen openbaart als Redder van de wereld.

Terwijl het boek erg vlot en bemoedigd leest, is het tegelijk professioneel opgemaakt. Alleen al door de grafische schoonheid in het boek krijg je zin om het te lezen. Soms kun je zelfs zo in een verhaal meegenomen worden dat het je pijn doet dat het opeens ten einde is. Graag had ik vanuit die ontdekking een kort nawoord bij hoofdstuk 4 en 8 gezien. Ten slotte hoop ik dat we meer van dit soort getuigenissen in het westen mogen horen en dat ons geloof er in de praktijk door mag gaan groeien. Mag dit boek daar al een eerste steentje aan bijdragen.

Tom Doyle, Dromen en visioenen; Maakt Jezus de moslimwereld wakker?, (Arrowz, 2016, 280 blz.)