De klokkenluider van Wittenberg

lutherdoor Marjolein Van Hoof – Klokkenluiders zijn weer in: denk aan Assange of Snowdon. Ze luiden de klok omdat ze vinden dat ze een halt willen toeroepen aan bepaalde toestand. Klokkenluiders waren er vroeger ook al. Luther, monnik en theoloog te Wittenberg,  luidde, in 2017 500 jaar geleden, de noodklok. Hij wilde een halt toeroepen aan misstanden binnen de Rooms Katholieke Kerk. Over zijn leven en werk handelt de strip “De klokkenluider van Wittenberg”.

Luther is van groot belang geweest voor het protestantisme, maar zijn waarde is in veel kringen niet meer zo bekend. Een strip is een laagdrempelig middel om hem (beter) te leren kennen. Niet dat het nu slappe kost is: alle belangrijke historische feiten zitten in deze strip. Daardoor is het verhaal niet altijd makkelijk te volgen. Er zit veel informatie in en soms springt het verhaal een beetje van de hak op de tak. Concentratie is dus geboden. Gelukkig zit er vooraan in de strip een kaart van het Heilig Duitse Rijk en een overzicht van de hoofdfiguren met hun naam en functie. Na het verhaal zit nog een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen. Deze pagina’s komen van pas, zeker voor wie niet zo mee is met de geschiedenis van Luther.

Het taalgebruik in de strip is duidelijk, maar niet simpel. De tekeningen van de strip zijn aantrekkelijk. Er zitten veel aardetinten in en weinig felle kleuren. Dat past bij het historische kader. De tekeningen geven een mooi beeld van het leven anno 1500 en bevatten soms grappige details. Goed is ook dat je Luther ziet verouderen.

Voor wie is deze strip bedoeld? Mijn kinderen, 9 en 11, reageren verdeeld. De ene vindt het nog veel te moeilijk en soms griezelig vanwege de gevechtstaferelen. De andere vindt het interessant, maar ook wel wat moeilijk. Voor jongere kinderen lijkt het mij niet nuttig. Voor tieners en alles wat ouder is, is het een leuke manier om de geschiedenis te leren kennen of op te frissen. De strip leent zich goed voor gebruik in geschiedenis- en godsdienstlessen.

Wil u aan de vooravond van 500 jaar reformatie eens iets anders voor Sinterklaas of onder de kerstboom? Kies dan maar voor deze strip. Dan hebt u tijdens uw Bongo-weekend ook iets interessants om te lezen.

Raymond Hausoul, Michaël Verpeut, Veerle Biesbrouck, De klokkenluider van Wittenberg, Maarten Luther en de reformatie, (Uitgeverij Jes!, 2016, 48 blz.)