De hoge weg

door Hanna Gevaert – Iedereen die met Jezus op weg is, heeft reisgezelschap nodig. Soms komt dat gezelschap in de vorm van een boek. Isobel Kuhn nodigt je uit om haar te vergezellen op haar reis met Christus die een eeuw geleden vanuit Canada begon en leidde naar China, waar ze zendelinge werd bij de China Inland Mission, opgericht door Hudson Taylor. Het boek verscheen voor het eerst in 1959 en is sinds 2009 ook in een Nederlandse editie beschikbaar.

Relevant voor de 21e eeuw

De ondertitel van het boek luidt “Mijn zoektocht van twijfel naar geloofsvertrouwen” en is een goede indicatie van wat de lezer te wachten staat. We ontmoeten Isobel als jong volwassen vrouw aan de Universiteit in Vancouver, waar ze onder invloed van moderne denkers het christelijke geloof uit haar kindertijd aflegt. Die fase vat ze treffend samen met de woorden:

En zonder te weten waar deze zienswijze mij zou brengen, was ik ongemerkt afgedwaald van die hoge weg. Daar wandelt men met het gezicht tot God opgeheven, aangetrokken door de zuivere lucht van de hoogten. Ik was afgedwaald naar de mistige vlakten. Dat is de tussenweg, de weg van de minste weerstand. Je streeft er niet naar zeer goede dingen, maar je doet er ook weinig kwaad. Mensen lopen er in de mist en vertellen elkaar dat niemand een helder inzicht in deze dingen kan hebben. (…) De kudde drijft met de stroom mee en er is geen reden om ergens tegenin te gaan. Daardoor hebben zij een bepaald sort vrede en voelen ze zich verbonden door een zogenaamde verdraagzaamheid. (p. 7)

Met deze analyse geeft ze haar verhaal meteen een relevantie die reikt tot in de 21e eeuw. Je wordt als lezer meegetrokken op haar verdere zoektocht, waarin ze geleidelijk aan door God wordt getrokken en overtuigd raakt van Gods betrokkenheid bij haar leven. Allerlei concrete anekdotes illustreren hoe gedetailleerd God ons kent en ons leven volgt. Boeiend is haar passage aan Moody’s, een gerenomeerde bijbelschool in Amerika, die je met Isobel van binnenuit leert kennen. Het verhaal volgt de chronologische lijn en eindigt daar waar ze op het punt staat te vertrekken naar China.

Uitnodiging voor ons

Het verhaal van Isobel Kuhn is dat van een gewone vrouw met een eenvoudige en vastberaden toewijding aan God. De tijdreis die je als lezer doormaakt, is ook een vriendelijke confontatie met het geloof zoals dat door sommige geloofsvoorbeelden uit de vorige eeuw werd gepraktiseerd, en vormt op die manier een uitnodiging om het eigen geloof te verdiepen en te concretiseren, en om God de grote en de kleine zorgen van het leven toe te vertrouwen.

Isobel Kuhn, De hoge weg (Drukkerij AMV, 2018, 164 blz.)