De Grote Wever

door Kris Vleugels –

Hoe vind ik het doel van mijn leven?

De meesten onder ons kennen de apologeet Ravi Zacharias van zijn lezingen, waarin hij studenten en intellectuelen met rationele argumenten probeert te overtuigen dat het geloof in Jezus Christus voor iedereen de beste keuze is. In dit boek gaat hij dieper in op de manier waarop God met ieder van ons persoonlijk aan de slag gaat. Hij stelt God voor als een wever aan een weefgetouw met draden in verschillende kleuren, die samengebracht worden, met als resultaat een prachtig kleed. Dat kleed is ons leven in Gods ogen, een leven dat ertoe doet. Die verschillende draden zijn onze unieke persoonlijkheid, onze teleurstellingen, roeping, ethiek, geestelijke gerichtheid, keuzes, aanbidding en bestemming.

Warm en helder.

De stijl is – atypisch voor Zacharias – niet geloofsverdedigend, eerder bemoedigend, hoewel de schrijver het niet kan laten er af en toe iets apologetisch bij te halen. Zo wijdt hij zijn hoofdstukje Je spiritualiteit doet ertoe aan het belang van de waarheid, terwijl spiritualiteit voor de meeste van onze tijdgenoten niets met waarheid te maken heeft. Hij doorspekt zijn betoog met – soms ontroerende – illustraties uit zijn eigen leven, hetgeen het boek geen theoretisch verhaal, maar een doorleefde en praktische gids voor het christenleven maakt. Het is toegankelijk voor iedereen, die op zoek is naar een richtingwijzer, een hulp bij het zoeken naar Gods leiding. Ook poëzie en liedteksten van bekende christenen en anderen illustreren de worsteling in de zoektocht naar het doel van het leven.

Gods plan.

Hoe zit dat nu met Gods plan voor ons leven? Hebben wij daarin enige verantwoordelijkheid en vrijheid of is ons leven helemaal uitgetekend hierboven? Onze tijden zijn in Gods hand, ja, maar worden wij geleefd of leven we zelf? Zacharias toont op sublieme wijze de wisselwerking tussen onze levenswandel en het levenspad, tussen de draden en het weefgetouw. Hij toont hoe God inspeelt op onze eigenaardigheden en alle aspecten van ons leven en ons zo vormt, vooral door onze mislukkingen. Hij laat zien dat iedereen op majestueuze wijze door God geleid en ingezet kan worden, ook wie denkt dat hij niets voorstelt of mislukt is. Vooral voor die laatste categorie lezers is dit boek een must, voor alle anderen een aanrader. De lezer krijgt als bonus aan het eind nog 25 concrete vragen en antwoorden in de apologetische stijl die we van Zacharias gewend zijn.

Ik heb genoten van de heldere en systematische behandeling van het onderwerp, die de schrijver er niet van heeft weerhouden om er een warm en soms emotioneel doorworsteld werkje van te maken.

Ravi Zacharis, De Grote Wever, hoe God ons vormt door de dingen die wij meemaken (Gideon, 2017, 203 blz.)