De andere wang toekeren?

door Kevin Buch – Een boek vol hypotheses over de bergrede.
Op de achterflap van dit boek wordt uitgelegd waarom de Bergrede zo lastig is: Jezus die volmaaktheid verwacht. De auteur wil dit aan de hand van zijn boek aan de kaak stellen en zoeken wat Jezus echt bedoeld kan hebben. Hij doet dit aan de hand van de thema’s uit de bergrede. Het kernwoord op de achterflap voor mij is “kan”, want na het boek gelezen te hebben is het duidelijk dat dit boek de visie van de auteur over wat het zou kunnen betekenen. Hij onderbouwt zijn hypotheses goed, maar meer daarover later. Zo moet je het boek dan ook lezen: het is de auteur zijn visie, maar deze is dan ook voorwaardelijk en het zou zo kunnen zijn.

De befaamde hypothese.
De auteur gaat altijd uit van één van de bekende thema’s van de Bergrede en eigenlijk komt zijn hypothese er steeds op neer dat Jezus eigenlijk een overtreffende trap gebruikt om eigenlijk iets minder te bedoelen. Dit roept om een voorbeeld: Vergeving: Jezus zegt: als je iemand moet vergeven moet je eerst één week teruglopen, vergeven en dan pas je offergave doen. De auteur onderbouwt aan de hand van voorbeelden uit de Bijbel, Talmoed, Sirach en geschriften van de kerkvaders dat het niet zo een vaart moet lopen en dat je niet te snel moet vergeven. Ik ben het niet altijd eens met de hypotheses die auteur stelt onder andere over scheiden.

Sola Scriptura
Het probleem zit het in het feit dat de auteur meerdere keren zijn hypotheses onderbouwt met geschriften anders dan de Bijbel. Hij gebruikt ze constant door elkaar zonder echt een onderscheid te maken. Ook staan de tekstverwijzingen pas achteraan en niet bij de teksten zelf. Ik vind dat de auteur de lezer daarmee verwart en diegene die voor Sola Scriptura (alleen de Bijbel) zijn op het verkeerde been zet.

Conclusie
Ikzelf houd ervan om meer te weten over achtergrond bij bijbelgedeeltes te lezen en te leren over de heersende cultuur in die tijden. Daniël De Waele heeft echt zijn best gedaan om hier een impressie te geven op basis van de vele geschriften die er zijn. De lezer moet in mijn ogen wel gewaarschuwd zijn dat dit een persoonlijke visie en interpretatie is. Als je het boek leest zonder deze disclaimer lijkt het soms alsof de auteurs hypotheses bewezen en 100% waarheid zijn. Dit terzijde blijf ik het een aanrader vinden als je met deze houding dit boek over de Bergrede kan lezen.

Daniël De Waele, De andere wang toekeren? Over de lastige Bergrede. (Buijten & Schipperheijn Motief, 2020, 152 blz.)