Dagboek van een modemeisje

dagboek-van-een-modemeisje-1door Jona Govaert – Mag dit misschien de gênantste recensie op indekerk.be tot nu toe worden genoemd? Alle schaamte overwinnend is dit het eerste boek voor tienermeisjes dat hier word gerecenseerd!

Gebaseerd op de seculiere serie Dagboek van een muts verscheen de ‘christelijke tegenhanger’ Dagboek van een modemeisje (deel 1). Als combinatie tussen een boek en graphic novel is dit echt wel een genre apart. Het is niet nieuw dat jeugdboeken verfraaid worden met tekeningen om de fantasie van jonge lezers op weg te helpen. In deze boeken zijn de illustraties echter niet enkel een toevoeging aan, maar een volwaardig deel van het verhaal.

Dagboek van een modemeisje is het persoonlijke dagboek van Sofie Sanders, 12 jaar. De opzet van het boek is vrij simpel: Sofie heeft een droom (wereldberoemd modeontwerpster worden), een beste vriendin, een rivale, een vervelende broer en liefhebbende maar niet-begrijpende ouders. Echte tienerproblemen dus en genoeg stof voor kleine en grote avonturen!

Het dagboekperspectief geeft het verhaal een heel persoonlijke toets, waardoor het vrij gemakkelijk is om je in het hoofdpersonage in te leven. Sommige elementen zoals het schoolbal en de manier waarop de school functioneert zijn wel typisch Amerikaans, maar dat lijkt me bij Dagboek van een muts niet anders te zijn. Voor veel tieners zullen deze zaken ook wel bekend zijn van televisie, dus zo’n groot struikelblok zal het niet zijn.

Geloof speelt een belangrijke rol in het leven van Sofie. Zo schrijft ze verschillende keren op haar gebedslijstje dat ze vriendelijker wil zijn voor haar broertje of voor haar rivale. Ook ondernemen haar ouders samen met de kinderen een korte zendingsreis. Deze zaken zijn mooi in het verhaal verweven en kunnen voor tienermeisjes een leuke inspiratiebron zijn om het geloof praktisch toe te passen in het dagelijks leven.

Leuke, herkenbare fictie met duidelijke christelijke (niet belerende) inhoud. Aanbevolen!

Angie Spady, Dagboek van een modemeisje, (Callenbach, 2015, 304 blz.)