CPC’s jubileumviering en The Truth Project

Op 20 oktober vierde het Centrum voor Pastorale Counseling hun 30e verjaardag. Koen Schelstraete (ECV Berchem) was ter plekke. Een verslag.

Met het eerste lied was de toon gelijk gezet: “Kom, wie al ’s morgens zingen kan en wie worstelt in de nacht; wie spreekt van overwinningen en wie nog op uitkomst wacht, want zijn lied houdt eeuwig stand, zijn genade kent geen eind. Zij volgen ons, ons leven lang, geven hoop en zekerheid.” Maar liefst 30 jaar Centrum Pastorale Counseling prachtig samengevat in één strofe.

In zijn Bijbeloverdenking naam oprichter en directeur Jef De Vriese ons mee naar de roeping van Jesaja. “Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen.” (6:5) We worden pas hersteld tot bruikbaarheid als we net zoals de profeet goudeerlijk zijn over de zonden in ons hart.

Kortom, Gods waarheid maakt ons vrij. En die boodschap draagt het CPC al vanaf haar ontstaan uit. Ze doet dit tijdens pastorale gesprekken, cursussen en voordrachten. Omdat voor een gezond geestelijk leven een Bijbels wereldbeeld van groot belang is werd het The Truth Project voorgesteld. In twaalf ‘tours’ behandelt deze DVD box vanuit christelijk perspectief thema’s als waarheid, filosofie, ethiek, wetenschap, de samenleving, de mens, God, geschiedenis, politiek en werk.

Behalve schuldig zijn wij als mens vaak ook gebroken en verscheurd door verdriet. In de aanloop naar hun jubileum maakten Jef en Herlinde De Vriese in samenwerking met Marcel en Lydia Zimmer een album Hoop in verdriet. Deze CD helpt door middel van instrumentale muziek, overdenkingen en liederen troost te vinden in de schuilplaats van de Allerhoogste.

Tijdens één van de laatste liederen ging er een doos rond waarin je jouw persoonlijke gebedspunt mocht steken. Een zoveelste kleine gebaar die feestavond waardoor je gewoon intens voelde: in dit huis wordt met de liefde van Jezus Christus voor mensen gezorgd.

Hartelijk bedankt Jef, Herlinde, Dirk en alle andere medewerkers!

Koen Schelstraete (gastblogger)

www.pastoralecounseling.org