Cinemasofie

6a00d834536cbf69e201bb0974c13d970ddoor Maarten Vergouwe – Bart Cusveller en Marc de Vries hebben met het boekje Cinemasofie getracht – en zijn daarin geslaagd – een verzameling inzichten neer te zetten die als basis kunnen dienen voor de kunst van het filosoferen. Ze hebben hiervoor gebruik gemaakt van een aantal filmoeuvres die heel algemeen bekend zijn. Het boekje leent zich uitstekend tot inspiratie voor een kringgesprek met studenten of geïnteresseerden in de filosofie. Het christelijke karakter maakt het tevens interessant in combinatie met theologische bedenkingen bij de ontwikkelingen in de maatschappij.

Structuur

In negen hoofdstukken raken de schrijvers negen filmverzamelingen aan die de basis vormen voor een bespreking van negen disciplines binnen de filosofie. In elk hoofdstuk wordt het filmoeuvre kort ingeleid, welke discipline er mee wordt besproken en aan het einde vindt de lezer nog een voorstel van andere films of filmverzamelingen die ook interessant zijn om te bekijken in het kader van deze discipline. Op deze manier bouwen de schrijvers elke keer een logisch verhaal op en leest het boekje heel gemakkelijk en vlot.

Filosoferen

Het is een verademing om te zien dat er mensen zijn die filosofie actueel en behapbaar durven maken. Veel mensen – en niet alleen jongeren – hebben nog te weinig door hoeveel invloed entertainment heeft op ons denken. Bewust of onbewust zijn we geneigd te denken dat onze wereld in elkaar zit zoals op het doek geprojecteerd. Dit brengen de schrijvers met grote pennenstreken naar voren. Ze prikkelen de lezer om even net voorbij het entertainmentgehalte van de film te kijken en te durven zien wat de regisseur of verhalenverteller erin wil leggen.

Makkelijk

Je hoeft geen filosofie te hebben gestudeerd om dit boekje te kunnen lezen. Het leest vlot weg en als je zelf aanleg hebt tot filosoferen, zul je zeker herkenning vinden in de gedachtegang die de schrijvers hebben opgebouwd bij bepaalde films. (Onder voorwaarde dat je zelf die films hebt gezien, natuurlijk) Aan de andere kant is de filosofische discipline die de auteurs “zien” in een bepaalde film niet altijd voor de hand liggend, maar het voelt nooit aan als inlegkunde.

Christelijk

Het is overduidelijk dat het boekje met een christelijke insteek is geschreven. De filosofie in de film wordt soms getoetst aan christelijke waarden. Dit is geen verrassing tijdens het lezen omdat de schrijvers dit ook expliciet in de inleiding vermelden. Het boekje is tegelijk ook helemaal niet belerend of een vorm van christelijke propaganda. Het is dus uitstekend bruikbaar in een gesprek met andersgelovige mensen.

Conclusie

Ben je op zoek naar inspiratie voor een filosofisch groepsgesprek of wil je graag weten welke films zich lenen tot een “avondje dieper”, dan ben je bij Cinemasofie aan het juiste adres. Het boekje neemt je mee tot net over de rand van het onbekende van een negental filosofische disciplines. Het zorgt voor honger naar meer.

Bart Cusveller, Marc de Vries, Cinemasofie, Grote vragen op het grote scherm, (Buijten en Schipperheijn, 2016, 96 blz.)