Back to basics: Zeven cruciale vragen rond missionair kerk-zijn

door Maarten Hertoghs – De ondertitel van dit boek trok mijn aandacht: Zeven cruciale vragen rond missionair kerk-zijn. In de uitleg op de achterflap wordt aangegeven dat veel gemeentes de afgelopen jaren gestart zijn met bezinning op missionaire thema’s met missionaire activiteiten. Herkenbaar… zowel in mijn persoonlijk leven als in de kerk waar ik voor mag werken. We zijn op zoek!

De intentie van dit boek is het theologische gesprek tussen predikanten, kerkelijk werkers en andere leidinggevenden in de kerk te stimuleren. Het is dus geen praktisch boek dat je helpt om missionair aan de slag te gaan, maar het kan een leidraad zijn om te ontdekken hoe je (als kerkelijk leider) denkt over zeven vragen. De manier waarop je de vragen beantwoordt, bepaalt je visie op missionair zijn.

Zeven vragen

De meeste vragen brengen je naar de basis van je geloof of je kerk-zijn. De eerste vraag gaat bijvoorbeeld over verschillende visies op het heil: is het exclusief te vinden in Jezus Christus of mogen we breder kijken? Ik kan me best voorstellen dat dit in heel wat kerken en voor heel wat kerkleiders beantwoord zal worden met een “Natuurlijk!”. Toch is dit niet voor iedereen zo natuurlijk. In het boek worden, naast de traditionele, nog twee andere visies besproken. Het spreekt voor zich dat andere antwoorden op deze vraag heel wat missionaire consequenties hebben.

De andere vragen gaan onder andere over de verminderde afkeer tegen zieltjes winnen, het spanningsveld tussen ‘ik’ en ‘wij’ en de context van onze gemeente.

De schrijvers refereren meermaals naar Vreemdelingen en priesters, het boek van Stefaan Paas dat ook in Vlaanderen bekendheid verworven heeft (zie de recensie op indekerk.be). Het is opmerkelijk dat een boek uit november 2015 zo’n plaats verworven heeft in dit boek.

Kriebels

Ik moet toegeven dat ik bij het lezen en nadenken geroerd werd.

Kijk eens naar de kerk als een ‘faaltastische’ plek. Hoewel er veel misloopt (en dat was al zo in de tijd van het Nieuwe Testament), is het toch een plaats waar Gods nieuwe wereld getoond kan worden. Zoiets schept toch hoop!

We hebben onze mond vol van de ‘nieuwe mens’. Hoe staat het met de ‘nieuwe gemeenschap’? Is er evenwicht? De kerk mag een oefenruimte zijn, waarin nieuwe mensen een nieuwe gemeenschap leren vormen. Als ik zo over de kerk nadenk, begint het te kriebelen.

Aanrader?

Verwacht niet dat je in dit boek een concept van dé missionaire kerk zal ontdekken, want dan zal je stevig op je honger blijven zitten. Dat willen de schrijvers vermijden. Ze hebben natuurlijk een eigen mening en hier en daar kan je die wel uit het boek filteren, maar het is vooralsnog hun bedoeling om vragen op te werpen en een gesprek in gang te zetten. Als je met een open blik naar je kerk durft en wilt kijken, dan is dit boek een aanrader.

Nynke Dijkstra-Algra en Sake Stoppels, Back to basics, Zeven cruciale vragen rond missionair kerk-zijn (Boekencentrum, 2017, 174 blz.)