Aanbidden met hart, hoofd en handen

door Bram Slootmans – Over het (muzikaal) leiden van aanbidding en wat die taak precies zou moeten inhouden is er de laatste jaren al veel gezegd en geschreven. Moderne aanbiddingsmuziek is “hip” en iedereen heeft er wel een mening over. Helaas gaat de discussie vaak niet verder dan stijl of vorm en dreigt de kern van de zaak soms een beetje verloren te gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat je door alle informatie die op je afgevuurd wordt vandaag de dag soms door het bos de bomen niet meer kan zien. “Aanbidding met hart, hoofd en handen” geeft een mooie, duidelijke, theologische en genuanceerde visie op dit thema.

Bob Kauflin schrijft vanuit een jarenlange ervaring als (professionele) muzikant, aanbiddingsleider en voorganger en dat merk je. Hij start met te kijken hoe het zit met je hart waarbij hij je een spiegel voorhoudt waar je niet omheen kan kijken. Het test je motivatie(s) en drukt je met de neus op het feit dat het helemaal niet om jou of je ego draait. Aanbidding is een uiting geven aan je relatie met God en jij mag als dienstleider of aanbiddingsleider je kerk voorgaan. Dat is een eer maar ook een grote verantwoordelijkheid. Daarom is het belangrijk dat je weet waarom je zingt, voor Wie je zingt en wat je zingt (hoofd). Bob duikt in de theorie en linkt deze op een bijzondere manier aan je taak als dienst- of aanbiddingsleider. Dit zonder de balans te verliezen naar al te moeilijke theologiën. Integendeel, hij houdt steeds de praktische kant (handen) in de buurt zodat je er ook echt mee aan de slag kan gaan.

Zoals ik eerder zei heeft volgens mij iedereen wel een mening over hoe de (muzikale) aanbidding in de kerk er zou moeten uitzien. Misschien loop je daardoor soms tegen muren aan, bijvoorbeeld in je (muziek)team, of kom je jezelf tegen. Dit boek inspireert, leert en motiveert je om een meer bewuste muzikant, dienstleider of aanbiddingsleider te worden. Ook als voorganger kan je veel aan dit boek hebben en geloof ik dat je de bediening van het maken van muziek beter gaat begrijpen, ook al ben je zelf geen muzikant. Dit boek weet als geen ander het vak van “de aanbiddingsleider” te vatten in klare taal. Een echte aanrader.

Bob Kauflin, Aanbidden met hart, hoofd en handen, (Gideon, 2018, 400 blz.)