Thuiskomst (Randy Alcorn)

thuiskomst-randy-alcorn-9789029715607-voorkantdoor Kris Tavernier –

“Thuiskomst is de meest aangrijpende roman die ik ooit heb gelezen”.

Het verhaal

De roman ‘Thuiskomst’ gaat over twee voormalige vrienden, de Amerikaan Ben Fielding en de Chinees Li Quan. Ze hebben elkaar leren kennen tijdens hun studietijd. Daarna zijn ze elkaar twintig jaar uit het oog verloren. Ben Fielding reist voor zijn werk af naar China en ontmoet daar terug Li Quan. Terwijl Ben leeft voor zijn werk, leeft Li Quan in de verdrukte kerk. Het zijn twee werelden die met elkaar in aanraking komen met alle gevolgen van dien. Wanneer Li Quan wordt gearresteerd, raakt ook Ben betrokken in iets dat groter is dan hijzelf. Ben wordt geconfronteerd met de realiteit van de verdrukte kerk en met zichzelf.

Het diepere verhaal

Dit boek is zoveel meer dan een doorsnee roman. Er steekt een verhaal achter het verhaal. Het boek kent hoe dan ook een sterke verhaallijn die op zich al het lezen waard is, maar de schrijver laat er nog een meer diepgaande verhaallijn doorheen lopen. Allerlei thema’s passeren de revue en worden op een zodanige manier geïntegreerd dat ze op een natuurlijke wijze in het verhaal passen. Deze thema’s verschijnen voornamelijk in de sterke gesprekslijnen tussen Ben en Li Quan. Als lezer krijgt je het gevoel dat je erbij bent en mee aan het denken wordt gezet. Dat is best wel confronterend. Er schijnt als het ware een licht in je eigen denken, een doorzoeken van je eigen ziel en beweegredenen.

Toch word je niet gespiegeld aan een soort van superhero uit de verdrukte kerk, maar aan mensen van vlees en bloed met hun moeiten, hun vragen en hun strijden. Daardoor stel je jezelf des te meer vragen zoals “wat zou ik denken?”, hoe zou ik reageren?”, “wat zou ik doen?”. Het boek schept een pijnlijk, maar realistisch beeld van de gelovigen in de verdrukte kerk in China.

Het diepste verhaal

Op meesterlijke wijze voegt de schrijver een nog diepere dimensie toe aan het verhaal. Het is het verhaal achter het verhaal dat reeds achter een verhaal steekt. De schrijver neemt je als lezer namelijk mee naar de hemel. Want, zo laat de schrijver zien, de hemelse werkelijkheid is geen verre en afstandelijke werkelijkheid maar is nauw betrokken op de realiteit op aarde. Met de regelmaat van een hoofdstuk wordt het perspectief verplaatst naar de hemel waar de gelovige voorouders van Li Quan – zelf martelaren uit de verdrukte kerk – zien wat er zich op de aarde afspeelt. Ook Jezus, die met verschillende namen getypeerd wordt, is daar aanwezig en betrokken op het gebeuren op aarde. Toch ontstaat er geen ongebreideld fantasieverhaal, maar daarentegen word je er als lezer van bewust dat de ogen van de hemel voortdurend gericht zijn op het gebeuren op aarde. De schrijver biedt zo een uniek perspectief aan de lezer.

Theologisch-uitlegkundig kun je wel enkele vraagtekens plaatsen bij dergelijke beschrijvingen die de schrijver in het boek geeft, maar die vraagtekens zijn niet storend en staan niet in de weg om de bedoeling van de schrijver te kunnen volgen. Integendeel zelfs, je leert dat je veel meer oog zou moeten hebben voor de hemelse werkelijkheid dan voor de aardse realiteit.

Mijn verhaal

Het is moeilijk om weer te geven hoe ik het boek heb ervaren als lezer. Enerzijds is het boek zo verstandelijk en geestelijk inzichtelijk dat je er meer aan hebt dan aan vele Bijbelcommentaren of uitlegkundige boeken. Anderzijds is het boek zo gevoelig dat er verschillende passages zijn waarbij je er de ogen maar met veel moeite bij droog houdt. Het boek heeft een unieke manier om diepzinnige Bijbelse gedachten in eenvoudige mensentaal te vertolken. Wat er voor mij het meeste uitspringt zijn twee dingen. Ten eerste zijn er de levendige voorstellingen van de Heer Jezus in zijn karakter en liefde waardoor je een bijzondere voorstelling krijgt van Hem. Ten tweede neemt de schrijver je mee naar de hemel, waardoor je als lezer het sterke verlangen krijgt om erbij te zijn.

Als er één roman is die je moet gelezen hebben, dan is het deze. Bovendien is de hele opbrengst van het boek bestemd voor de vervolgde kerk. Zo sla je een dubbele slag. Ten eerste haal je een bijzondere roman in huis. Ten tweede ondersteun je gelovige broeders en zusters voor wie je veel respect hebt gekregen tijdens het lezen van dit boek.

Randy Alcorn, Thuiskomst (Voorhoeve – Kampen, 2002).