Symposium "De toekomst van de kerk in Vlaanderen"

Kerkzijn vandaag is niet voor de timide van hart. Mensen zijn minder kerkelijk, meer spiritueel. Sociale media verbinden ons internationaal, maar onze plaatselijke verbondenheid verdampt. Verschillende generaties leven en denken langs elkaar hen, wat samenzijn een uitdaging maakt. Hoe kun je in deze tijd kerk zijn? Heeft de kerk nog wel toekomst, zouden sommigen  misschien zeggen?

De verschijning van Wakker in Gods wereld vervult een lang gekoesterde wens van Jack Barentsen en Oeds Blok om de kerk praktisch te dienen, juist in deze turbulente tijd vol verandering en verschuivende kaders. Ze schrijven vanuit de overtuiging dat God op allerlei manieren in onze wereld aanwezig en actief is. Zijn we “wakker” genoeg om dat te zien en om deel te nemen in Gods missie? Dat begint bij Godsvertrouwen én bij onderling vertrouwen, zodat we met elkaar kunnen leren over Gods uitdagingen in deze tijd. Welke roeping gaat uit van de plaats waar we kerkzijn? Hoe weerklinkt het evangelie daar? Wie heeft God bijeengebracht om samen zijn missie te dienen? En wat betekent dat voor leidinggeven in de kerk?

Dit boek speurt naar trends en signalen van Gods aanwezigheid die belangrijk zijn voor kerkzijn vandaag. Het is geen receptenboek van hoe je kerk moet zijn, maar helpt je om samen met je eigen gemeente je eigen recept voor kerkzijn te ontdekken.

10u00 Inloop met koffie & thee
10u30 Welkom Frank Staessens (voormalig oudste ECV Boom, voorzitter ECV)
10u35 Introductie van boek en schrijvers (Merijn Wijma, uitgever)
10u45 Bijdrage Eric Zander (Pionier en mededirecteur VIANOVA)
– Kerkzijn in een nieuwe tijd (als reactie op het boek)
– Q&A vanuit de zaal
11u05 Bijdrage Eefje van der Linden (VPKB dominee in Gent)
– Kerkzijn in een grote, diverse stad (als reactie op het boek)
– Q&A vanuit de zaal
11u30 koffie/theepauze
11u45 Bijdrage Raymond Hausoul (voorganger ECV Kortrijk, gastdocent systematische theologie ETF)
– De toekomst van de kerken in Vlaanderen
– Aansluitend: Getuigenis jongere over wat kerkzijn voor hem of haar betekent
12u00 Gesprek met auteurs en aanwezigen
12u25 Aanbieden van exemplaar aan vertegenwoordiger van de Vlaamse kerken
12u30 Afronding richting koffie/thee en een broodje
13u00 Einde

Voorgangers (ECV, VEG, VPE), predikanten (VPKB), pioniers (VIANOVA, nieuwe kerkplekken), beleidsmakers kerken/christelijke organisaties, oudsten en andere verantwoordelijken van kerken.

Zaterdag 28 september 2024 – 10u30

Christengemeente Boom, Beukenlaan 54, 2850 Boom

Gratis (vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld).

Inschrijving is niet verplicht, maar wordt op prijs gesteld ivm de praktische organisatie.

Jack Barentsen, Oeds Blok, Eric Zander, Eefje van der Linden, Raymond Hausoul

N.a.v. het boek Wakker in Gods wereld: Kerkzijn in de 21ste eeuw, door Jack Barentsen en Oeds Blok (Amsterdam: Buijten & Schipperheijn Motief, 2024).