Is God anti-gay? (Sam Alberry)

allberrydoor David Delameillieure –

Homoseksualiteit is een thema dat de christelijke wereld dreigt te splitsen. Overal ter de wereld staan gemeenten van binnen- en buitenuit onder druk om homoseksualiteit goed te keuren. Bovendien heerst er onder vele christenen een onwetendheid over wat de Bijbel precies zegt over dit thema. Verder helpt het niet dat het debat vaak wordt gevoerd op een emotionele manier waardoor christenen uitgebeeld worden als bekrompen en onverdraagzaam.

Sam Alberry is een gemeenteleider in een evangelische Anglicaanse kerk in Engeland. Onlangs is hij ‘uit de kast gekomen’ als iemand die worstelt met ‘same sex attraction’ (SSA). Hij verkiest de term SSA boven ‘gay’ omdat de laatste een breder begrip is, dat ook naar een levenswijze verwijst. Sam Alberry, als een Bijbelgetrouw christen die worstelt met SSA, is ervan overtuigd dat de enige mogelijkheid voor personen in deze positie is om te kiezen voor het alleenstaande leven.

Dit boek is kort maar krachtig. Het bevat antwoorden op al de belangrijke vragen die gepaard gaan met het onderwerp. Wat zegt de Bijbel over homoseksualiteit? Wat als ik worstel met SSA? Hoe kan ik het evangelie op een gevoelige manier vertellen aan mijn homoseksuele vrienden? Wat moet de plaatselijke gemeente doen om mensen te ondersteunen die met SSA te maken hebben?

Het boek is zeker geen systematische behandeling van het thema homoseksualiteit vanuit het christelijk geloof, maar zo is het ook niet bedoeld. Het is eerder een inleiding, of een soort primer, geschreven om het verkeerde idee dat God alle homoseksuelen haat te weerleggen, en wat duidelijkheid te scheppen voor christenen. De schrijver is persoonlijk betrokken met het onderwerp, en dit wordt weerspiegeld door de gezonde evenwicht tussen theorie en praktijk, tussen theologie en pastoraat.

Ik zou dit boek zeker aanbevelen voor allen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp of die werkzaam zijn in pastoraat in de gemeente. Sam Alberry, als een evangelische christen die zelf worstelt met SSA, bevindt zich in een cruciale positie om een waardevolle en belangrijke bijdrage te doen aan het debat over homoseksualiteit en het christelijk geloof.

Sam Allberry, Is God anti-gay? And other questions about homosexuality, the Bible and same-sex attraction (The Good Book Company, 2013, 61 blz.).