Heilige Herrie. Geloven in de popmuziek

door Marjolein Van Hoof – Bent u als tiener ooit gewaarschuwd voor een muziekgenre? Voor een muziekgroep? Voor verborgen boodschappen in achteruit gespeelde muziek? Of hebt u daar anderen voor gewaarschuwd? Hebt u boekjes gelezen over de gevaren van rockmuziek of house? Zet u soms liedjes af waarin sympathie voor de duivel wordt gevraagd of geponeerd wordt dat God een dj is?

Ik wel. En precies voor zo’n soort mensen en ook alle anderen die geïnteresseerd zijn in muziek, heeft Corjan Matsinger dit boekje geschreven. Een goed gedocumenteerd boekje (veel noten, geen grap) waarin de hoofdstukken worden afgewisseld met playlists die aansluiten op het behandelde onderwerp.

De schrijver fietst door de geschiedenis van de popmuziek, met veel stukken liedjestekst en anekdotes. Dat leest vlot, niet in het minst omdat de liedjesteksten steeds vetjes staan afgedrukt.  Het roept ook veel herkenning op, want hij citeert veel klassiekers. Hij zoekt in liedjesteksten, in clips en in de uitlatingen van popsterren naar verwijzingen naar God en de Bijbel. En wat zijn dat er veel! Soms schamper en denigrerend, maar vaak ook zoekend of ronduit positief. De popmuziek blijkt te barsten van het geloof.

Verscheidene anekdotes tonen de afwijzende houding van veel christenen ten opzichte van nieuwe stromingen of verwijzingen naar God in seculiere muziek. Jammer genoeg werden en worden soms in Jezus’ naam zelfs leugens verspreid om “onze jeugd” toch maar te bewaren voor de muziek van “de wereld”. Een houding waar we ons maar best serieus over bezinnen.

Ook ik heb mettertijd ontdekt dat sommige liedjes die ik op het eerste gehoor godslasterlijk vond klinken, een boodschap vertolken die tot nadenken stemt. En ik heb door dit boekje nog veel meer ontdekt. Het is geen naslagwerk en dus moet een schrijver keuzes maken. De nadruk ligt in dit werk overduidelijk bij de Angelsaksische pop, met wat mij betreft een overdosis U2. Er komt een heel klein beetje Nederlands voorbij, maar geen Belgische, Franse of Zuid-Europese popscene. Dat vind ik jammer, maar begrijpelijk. Keuzes, weet u wel.

Kortom een leuk (cadeau)boekje voor wie zijn blik over muziek graag wat verruimt, voor wie houdt van weetjes en voor wie zijn eigen mening over popmuziek tegen het licht durft houden.

Corjan Matsinger, Heilige Herrie. Geloven in de popmuziek. (Buyten & Schipperheijn, 2020, 160 blz.)