God in ons midden

door Jona Govaert – De ondertitel van dit boek maakt het meteen duidelijk: dit boek gaat over het toepassen van de gaven van de Geest. Wil je meer weten over die gaven zelf, dan verwijst de auteur je naar zijn boek Gaven van de Geest (2009, Inside Out Publishers).

Toen ik de beschrijving van dit boek las was mijn eerste gedacht dat dit een vrij typisch en clichébevestigend boek van een pinksteruitgeverij zou zijn (Meer is een imprint van uitgeverij Arrowz). Mijn interesse werd echter gewekt toen ik de omschrijving van de auteur bekeek. Bestuurslid van The Gospel Coalition. Charismatisch calvinist. Dit waren enkele zaken die ik niet meteen met elkaar kon rijmen.

Het boek begint met een bespreking van enkele argumenten die evangelisch-orthodoxe christenen hebben om zich niet met de gaven van de Geest bezig te houden. Storms deelt hier ook zijn eigen verhaal hoe hij ertoe gekomen is zich meer op de gaven te richten.

Doorheen het hele boek brengt de auteur een mooie variatie aan onderbouwing vanuit de Bijbel en getuigenissen uit de praktijk over het streven naar en toepassen van de verschillende gaven van de Geest. In dit alles merk je dat hij het doelpubliek van dit boek goed kent en dat hij er steeds voor waakt om extremen te vermijden, maar telkens opnieuw vanuit de Bijbel zijn punt duidelijk wil maken.

Voor mij persoonlijk was dit boek een echte eye-opener. De auteur is er glansrijk in geslaagd duidelijk te maken dat God Zijn gaven ook vandaag nog gebruikt tot opbouw van de gemeente, en geeft met dit boek duidelijke praktische richtlijnen voor wie ernaar verlangt op een gebalanceerde manier ruimte hiervoor te maken.

Sam Storms, God in ons midden, De gaven van de Geest in de praktijk (Meer, 2017, 315 blz.)