Gegrepen

gegrepen pbdoor Jean Bos –

Medio september verscheen van de hand van Linda Smit-Adriaens: ‘Gegrepen – uit het leven & werk van Ger Smit’. Het werd opgevat als herinnering aan een dierbaar iemand, en dat ademt het ook uit. Verslagen over oorlog, familie en ziekte worden afgewisseld met puntige stukjes en een terugblik op een boeiend leven. Al bij al een eerlijk, onderhoudend en vlot leesbaar biografisch document.

Wie Ger Smit gekend heeft, zal hem ook hier weer herkennen in zijn humor en krachtig getuigenis. Voor anderen is de kennismaking beslist de moeite waard, vooral wie in het leven te kampen krijgt met ziekte of ernstige tegenslagen. Het vrij ruime aanbod aan columns, verschenen in een seculier streekblad, tekent Nederland omtrent de millenniumwisseling. Maar er zit ook telkens een hint in naar God, Jezus, de Bijbel of de toekomst.

Ger groeide op in een communistisch milieu dat uitgaat van de maakbaarheid van mens en maatschappij. Hijzelf bleek niet zo maakbaar, totdat de echte Maker Zich ermee ging bemoeien.

Linda Smit-Adriaens, Gegrepen, Uit het leven & werk van Ger Smit (Kirjaboek, 2015, 116 blz.)