Eerst Hulp bij Ongeloof

44651520zdoor Raymond Hausoul – Het bieden van hulp is een van de basisplichten die het menselijk leven kent. Dat geldt nog meer in het geval van eerste hulp bij ongeloof. Gábor Locht beseft dit en richt zich in zijn boek Eerste Hulp Bij Ongeloof tot mensen die oprecht worstelen met vragen over God en de Bijbel. Daarbij hoeven we niet alleen te denken aan ongelovigen. Ook gelovigen kampen met vragen over God en zijn Woord. Het stellen van vragen hoort nu eenmaal bij het leven dat God de mensheid gaf.

Zelf heeft Gábor Locht zich universitair bekwaamd als historicus en theoloog. Als wetenschapper stapt hij dan ook af van de gangbare gedachte dat geloof slechts te reduceren is tot een verstandelijk weten over het religieuze. Locht beseft dat geloof een zaak van de hele mens is. Het is een zaak van het hart. Geloof is vertrouwen in iets of iemand anders stellen. Dat doe je niet alleen met je hersenen, maar met je hele hebben en zijn. Het is een weten met je hart van wat je doet. Vanuit dit kader beseft Locht dat neutraliteit in het leven dan ook niet bestaat. Alles wat we doen, ook al gaat het om ons wetenschappelijk onderzoek, is gebaseerd op de primaire keuzes van het hart, die aan elke menselijke keuze vooraf gaan.

Met dit boek verlangt Locht daarom de harten van hen die twijfelen aan God en de Bijbel te bemoedigen. Hij wil hen een riem onder het hart steken. In een glasheldere schrijfstijl deelt hij verschillende inzichten over de hoofddelen: (1) geloven en het verstand; (2) de beperking van wetenschap; (3) de betrouwbaarheid van het OT; (4) en NT; (5) het ontstaan van de Bijbel; (6) vragen over God; (7) Gods liefde voor de mensheid. Het geheel aan subvragen hieromtrent presenteert hij overzichtelijk, zonder zich te verliezen in eindeloze theologisch-filosofische discussies. De presentaties van de verschillende onderwerpen zijn kort en krachtig en worden verrijkt door tijdbalken en illustraties. Eerste Hulp bij Ongeloof is daarmee een uniek werk dat enerzijds diepgaand en anderzijds volledig is in zijn aanpak. Graag geef ik het boek dan ook een warme aanbeveling mee voor hen die moeilijke vragen over God niet uit de weg willen gaan.

Gábor Locht, Eerste Hulp bij Ongeloof, (Gideon, 2016, 340 blz.)