De stilte van God

De-stilte-van-God-omslagdoor Dominique Klamer – De Nederlandse schrijver en theoloog Reinier Sonneveld (1978) stelt dat twijfel bij geloof hoort en van alle tijden is. Hij beschrijft in zeven hoofdstukken zeven belangrijke redenen om moeite te hebben met je geloof: De relevantie van geloof, geloof als raar of belachelijk, schuld en schaamte, de stilte van God, de vraag naar het lijden en kwaad in de wereld, de kwestie van ‘geestelijke strijd’ en wetenschap/verstand versus geloof. Na deze analyse komt de boodschap van het boek tot een hoogtepunt in het laatste hoofdstuk: “In welk verhaal wil je leven?”

Sonneveld schrijft heel vlot. Hierdoor leest het boek als een trein, maar af en toe voel ik me als lezer onderschat. De schrijver geeft veel illustraties en gebruikt zelfs afbeeldingen. Bovendien pakt hij het onderwerp breed aan. Hij combineert inzichten uit de psychologie en sociologie met zijn theologische kennis. Voor wie iets meer de diepte in wil, zijn de voetnoten zeer de moeite waard. Het boek valt op, omdat Sonneveld regelmatig voorbeelden haalt uit literatuur, cabaret en films. Dit zorgt voor diepgang in het boek, ondanks de brede opzet ervan. De schrijver wil het gesprek over geloofstwijfel stimuleren, door bij elk hoofdstuk een gesprekshandleiding te geven. Zo doet hij tevens suggesties voor films die goed passen bij het onderwerp. De variëteit in werkvormen, zorgt ervoor dat je geboeid verder leest.

Vanuit mijn eigen ervaring met geloofstwijfel vind ik dat Sonneveld niet met goedkope antwoorden komt. Hij probeert je te helpen ontdekken waar jouw twijfels vandaan komen, zodat je beter kunt inschatten of ze de moeite van het twijfelen waard zijn. Hij helpt je met je twijfels om te gaan, ze te ontmaskeren, ze een plek te geven en ze zelfs te zien als middel om dichter naar God toe te groeien.

Het boek is bedoeld voor gelovigen: gelovigen die denken alles zeker te (moeten) weten en gelovigen die worstelen met hun twijfel. Het is geen boek met pasklare antwoorden en verklaringen, maar meer een reisgids voor de twijfelende pelgrim. Het wijst op allerlei fenomenen, maar niet alles spreekt iedereen aan. Ieder persoon zal uiteindelijk zijn eigen weg moeten bepalen. Het lijkt me erg boeiend om enkele hoofdstukken in een kleine groep te bespreken. Al was het alleen maar de taboesfeer rond geloofstwijfel te doorbreken. Het zal in elk geval niet veel moeite kosten om het gesprek op gang te krijgen. Wat mij betreft absoluut de moeite waard!

Onlangs heeft Reinier Sonneveld samen met Corjan Matsinger een jongerenversie van dit boek geschreven: “Het Voordeel van de Twijfel.” Dit boekje volgt dezelfde indeling als “De Stilte van God.” De taal en de voorbeelden zijn aangepast aan de hedendaagse jongerencultu(u)r(en). Ook zijn er aangepaste gesprekshandleidingen, die gebruik maken van Youtube filmpjes en teksten van moderne muzieknummers. Bovendien vatten Sonneveld en Matsinger elk hoofdstuk samen in een filmpje, gratis op Youtube te bekijken. Alles bij elkaar is dit boek heel geschikt om als materiaal voor jouw tienergroep te gebruiken.

Reinier Sonneveld, De Stilte van God: Waarom geloven moeilijk is, (Buijten en Schipperheijn Motief, 2013, 384 blz.)