De goed genoeg ouder

door Jona Govaert – Een tijdje geleden hoorde ik op Groot Nieuws Radio enkele boeiende gesprekken met Michelle van Dusseldorp rondom opvoeding. Naar aanleiding van deze gesprekken kwam er van luisteraars de vraag of Michelle ook eens een boek zou schrijven. Blijkbaar heeft dit verzoek gewerkt, want dit boek is er het resultaat van (in co-auteurschap met Willemijn de Weerd).

Het boek is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel krijg je een brok theorie te verwerken die een basis leggen voor het meer praktisch gerichte tweede deel, waarin de verschillende ontwikkelingsfasen van zuigeling naar adolescent worden overlopen. Het woord ‘theorie’ klinkt misschien wat zwaar, maar dat is gelukkig niet het geval. De hoofdstukken zijn goed ingedeeld, logisch opgebouwd en de kleurrijke illustraties en persoonlijke verhalen van Michelle en Willemijn brengen een goede mix in het geheel.

Qua inhoud zijn de auteurs duidelijk: “Dit boek is geen handleiding die je duidelijke en op maat gemaakte instructies geeft voor de opvoeding vanaf dag een. Zo’n handleiding bestaat namelijk niet.” (p.6). Hoewel de titel voor sommigen misschien zou kunnen suggereren dat je er met weinig inspanning ook wel iets van kan maken, is dit echt wel een werkboek om serieus mee aan de slag te gaan als je het praktisch wil toepassen. De auteurs zijn er goed in geslaagd om vooral bij waarden en principes te blijven, maar dat betekent dat je zelf de oefening moet maken om het in je eigen situatie toe te passen. Ik juich dit toe, want dat maakt dat de inhoud breed toepasbaar is en niet vastgepind wordt op enkele anekdotes.

Als ouder merk ik dat ik vaak wel eens zeur tegen mijn kinderen. Daarom ben ik echt dankbaar voor de rubriek ‘Helpende zinnen’ in het tweede deel. Deze korte zinnetjes zijn makkelijk te onthouden, en zo een mooie uitdaging om te letten op wat voor communicatie ik gebruik naar mijn kinderen toe. Ook de gedeeltes over geloofsopvoeding zijn zeker het vermelden waard als grote meerwaarde van dit boek.

Het ‘goed genoeg’ in dit boek is vooral een pleidooi om niet krampachtig te proberen de perfecte ouder te zijn, en dat maakt het volgens de auteurs hoopvol en haalbaar. Ik ben alleszins verkocht en ga er verder mee aan de slag.

Michelle van Dusseldorp, Willemijn de Weerd, De goed genoeg ouder, (Ark Media, 2022, 240 blz.)