De engel en het kind

door Marjolein Van Hoof – “De engel en het kind” is één deel van Willeke Brouwers “Graphic Novel Bijbel”. Het behandelt de gebeurtenissen voor en rondom de geboorte van Jezus. Het kerstverhaal, dus, maar deze keer vanuit Maria’s  perspectief. Willeke Brouwer maakt van Maria een persoon die denkt, hoopt, nagelbijt, handelt. Maria komt tot leven. Ze krijgt karakter. Dat is een leuke insteek.

Het boek is heel mooi vormgegeven, maar meteen bij het vastnemen dacht ik “is dit een graphic novel”?

Ik citeer Wikipedia: Een striproman of beeldroman (in het Engels graphic novel) is de benaming voor stripverhalenmet het karakter van een roman. Dit soort strips onderscheidt zich van het klassieke stripalbum door een veelal literaire inslag met uitgebreide en ingewikkelde verhaallijnen en is gewoonlijk bedoeld voor volwassenen.

Tja, dan is dit boek geen graphic novel. Het is geen striproman. Er zijn veel tekeningen, maar die leunen meer aan bij een prentenboek. Met de stijl van de tekeningen, de tekst en het lettertype wordt duidelijk gemikt op kinderniveau: zowat 8-13 jaar. Daar is overigens niets mis mee: De tekst is eenvoudig, onderhoudend en levensecht. Er staan geregeld infopagina’s en weetjes tussen het verhaal, die interessant en nuttig zijn. De tekeningen zijn leuk en verduidelijkend. Maar het is geen graphic novel.

Leg dat dus naast u neer en bekijk het boek als een prentenboek op het niveau van een tienjarige. Dan houdt u een vlot leesbaar, aantrekkelijk geschreven verhaal over vanuit een verrassende invalshoek. Zoals elk goed geschreven (Bijbel)verhaal, kan het ook volwassenen boeien en aan het denken zetten.

Niet goedkoop. Wel de moeite waard. En voor wie ervan houdt: er komen er nog.

Willeke Brouwer, De engel en het kind, (uitgeverij Jongbloed, 2019, 128 blz.)