De Bijbel in Gewone Taal

BGTProminent op de Boekenbeurs.

De Bijbel in Gewone Taal is precies wat de naam zegt: de Bijbel in gewone taal, de taal die we allemaal dagelijks spreken.

Maatschappelijke ontwikkeling

In de snelle maatschappij van tegenwoordig staat lezen onder druk. Vlamingen besteden minder tijd aan lezen, zo blijkt uit onderzoeken. Daarnaast veranderen de wensen en behoeftes van lezers. Als teksten onduidelijk of ingewikkeld zijn, haken veel lezers af. Het belang van leesbare, begrijpelijke teksten is dus belangrijker dan ooit. Daarom stelt het Bijbelgenootschap in Nederland en Vlaanderen nu ook de Bijbel beschikbaar in begrijpelijke taal.

Vertaling

De Bijbel in Gewone Taal is een volwaardige vertaling, die de Bijbel begrijpelijk maakt voor zo veel mogelijk mensen. Het Bijbelgenootschap hoopt hiermee een vertaling aan te bieden die voor iedereen geschikt is. Door de duidelijke, herkenbare taal komt de Bijbel dichtbij. Zo wordt lezen een ontmoeting. Op de website www.bijbelingewonetaal.be kunt u kennis maken met de specifieke kenmerken van de Bijbel in Gewone Taal.

Overhandiging

Op 1 oktober wordt het eerste exemplaar van deze nieuwe Bijbel overhandigd aan de Nederlandse koning Willem-Alexander. In Vlaanderen vindt de feestelijke presentatie plaats op de Vlaamse Boekenbeurs te Antwerpen, op zondag 2 november. Daar wordt een ‘Royal edition’ overhandigd aan een prominente Vlaming.

Presentatie op de Boekenbeurs

De presentatie op 2 november (13.45-14.45u) biedt een gevarieerd programma rond de Bijbel in Gewone Taal. Er wordt voorgelezen uit de nieuwe vertaling, en enkele teksten worden muzikaal ten gehore gebracht. Theatergroep Aluin voert een stuk op, speciaal gemaakt voor deze gelegenheid, waarin enkele bekende Bijbelverhalen uit de Bijbel in Gewone Taal met elkaar zijn verweven.
Dr. Rudy Van Moere, die de Bijbel in Gewone Taal heeft nagelezen op hollandismen, zal spreken over de kracht van gewone taal. Het hoogtepunt is de overhandiging van een ‘Royal edition’ van de nieuwe vertaling aan een prominente Vlaming.

Leesmarathon

Gedurende de hele periode van de Boekenbeurs wordt er dagelijks luidop uit de Bijbel gelezen op de Bijbel in Gewone Taal -stand (zaal 4 nr. 403). Elke dag is een andere Bijbelfiguur aan de beurt.
De leesmomenten gaan door van 11.00 tot 12.30 en van 14.00 tot 16.00. U bent van harte uitgenodigd om uw favoriete tekst live voor te lezen op de Boekenbeurs. Meer informatie vindt u op www.bijbelingewonetaal.be .

Bon BGT indekerk.be