Mentoraat in de kerk

De cursus mentoraat wordt op aanvraag van één of meer gemeenten ingericht. Dit kan in de vorm van een aantal avonden of in één weekend. Gelieve contact op te nemen met Rosario Anastasi, rosario.anastasi[at]scarlet.be

Onze kerken zitten vol schitterende talenten: veelzijdig begaafde jongeren en wijze ouderen. Het is een voorrecht om hen iets bij te mogen brengen rond coaching en begeleiding in onze cursus ‘mentoraat in de kerk‘! Kurt Maeyens, BEZ Aalst en docent ‘Mentoraat in de kerk

Goudmijnen in de kerk

Onze kerken zitten vol schitterende talenten: veelzijdig begaafde jongeren en wijze ouderen. Mensen die in hun persoonlijk leven, op hun werk en in de gemeente, veel meer zouden kunnen opbloeien en succesvol zouden zijn, indien ze ontdekten met welke mogelijkheden ze begiftigd zijn (2 Petrus 1:3,4). En daarmee ook veel aan elkaar zouden kunnen geven. Net zoals sportlui en aankomende artiesten vaak een coach hebben die hen helpt om de beste te worden, kunnen ook christenen, door gebruik te maken van een ‘helper’, groeien in geestelijke ontwikkeling en levenskeuzes. Een coach die kijkt waar hun krachten liggen en hen stimuleert om het beste uit zichzelf te halen.

Wie en Wat

De BEZ, ECV en VEG hebben de handen in elkaar geslagen om voor de tweede maal de cursus mentoraat te organiseren. De vorige cursus werd herwerkt en praktischer gemaakt. Samen willen we aan een geestelijk mentormodel werken dat in alle lagen van het gemeenteleven gebruikt kan worden. Om dit te ontwikkelen en om mensen te trainen in dit mentormodel zoeken we mannen en vrouwen die bereid zijn om zich te laten vormen en dit model mee te introduceren in de gemeenten.

Wat is de mentoraatscursus?

Deze cursus bestaat uit tien avonden waarin de theorie van het mentorschap wordt eigen gemaakt. Vaak zullen intervisiemomenten aan bod komen waar ervaringen worden besproken en iedere cursist de praktijk ervaart van het mentorschap. Aan het eind wordt er van elke cursist verwacht dat hij een mentorant kan en zal begeleiden. De lesgevers hebben daarbij een coachende en stimulerende taak.

Wanneer en waar

In de voorbije cursussen begeleidden de volgende lesgevers de cursus: Drienie Lombard, Rosario Anastasi, Marcel Budenaers, Henk Gelling, Kurt Maeyens, Filip de Cavel, Gerrit Houtman, Herman Heyman.

De cursus werkt via vraag en aanbod en afhankelijk van de beschikbaarheid van lesgevers, de locatie en de timing, worden lesgevers gezocht die de avonden of het weekend verzorgen.

Kostprijs

Er is een verschillende prijs naargelang de cursus op verschillende avonden of in één weekend wordt verzorgd.