Bij heldere maan

door Esther Decraemer – Elizabeth Musser is er met Bij heldere maan opnieuw in geslaagd om ‘entertainment with a soul’ te schrijven. Het verhaal neemt je mee over verschillende tijdperken, locaties en personages heen, maar raakt je ondertussen ook tot in je ziel.

Het hoofdpersonage Allie Massey droomt er al jaren van om van de paardenranch van haar grootouders een traumacentrum te maken, waar gewerkt wordt met paardentherapie. Haar oma draagt haar plan een warm hart toe, ook financieel. Als de oma echter overlijdt, erft Allie de ranch niet. Dit is tegen alle verwachtingen in. Allie’s wereld staat op zijn kop en het lijkt erop dat haar droom volledig in duigen valt. Bovendien lijden ook haar relaties met de dichtste mensen rondom haar hieronder. In haar zoektocht naar antwoorden ontdekt ze het bijzondere levensverhaal van haar oma, en misschien ook wel een verhaal en levenshouding die Allie laat zien hoe ze haar droom alsnog kan waarmaken.

Op een langzame manier ontspinnen de personages zich voor elkaar en voor jou als lezer. Dit maakt dat je eventjes geduld moet hebben vooraleer het verhaal je in zijn greep heeft. De charme hiervan is echter dat de kennismaking op een heel natuurlijk wijze en uiteindelijk ook wel diepgaand gebeurt. Soms is het fijner om onmiddellijk meegezogen te worden, maar uiteindelijk laten de personages van dit boek een indruk na.

Het is boeiend om te zien hoe Musser erin slaagt om verschillende tijds- en verhaallijnen met elkaar af te wisselen en zelfs soms te laten overlappen zonder dat het verwarrend of saai wordt, echt vakmanschap. De rode draad doorheen het verhaal is de liefde voor paarden en hoe ze een invloed kunnen hebben op mensen. Als geen paardenkenner kreeg ik zelf zin om eens een paardrijles te plannen ;) Doorheen hun leven leren de personages wat echt belangrijk is, hoe ze terug kunnen opstaan ondanks schrijnend verlies en hoe in dit alles God hun leven in Zijn hand heeft.

Grondig historisch onderzoek is zeker vooraf gegaan aan het schrijven van deze roman. De details over een heel onbekende bladzijde in de geschiedenis van WO2 zijn hier getuige van. Altijd fijn om ook bij te leren tijdens het lezen. Als psycholoog zijnde had ik het fijn gevonden als ook de werking van paardentherapie en de invloed ervan op trauma gedetailleerder aan bod ging komen. Ik werd echter voldoende geprikkeld om hier zelf wat opzoekingswerk naar te doen. Wie weet kan ik het cliënten wel nog eens aanbevelen.

Als afsluit zou ik willen zeggen: lees het boek, houd vol tot bladzijde 70 en vanaf dan zal je meegenomen worden op een avontuur. Veel leesplezier.

Elisabeth Musser, Bij heldere maan (KokBoekencentrum, 2022, 400 blz.)