Anno Domini 33

9789043527071-imgdoor Maarten Hertoghs – Na Anno Domini 30 schreef Ted Dekker ook Anno Domini 33. In het Engels kwamen deze delen onmiddellijk na elkaar uit, maar het Nederlands taalgebied heeft een jaartje geduld moeten oefenen. Dit tweede deel bouwt voort op het eerste en ook dit verhaal beleven we vanuit het gezichtspunt van het ik-personage, Maviah. Ook Saba, Stefanus en Maviah’s tegenstanders uit de eerste roman spelen weer een belangrijke rol.

We maken in vergelijking met het eerste boek een kleine sprong in de tijd. Maviah heeft intussen een jongen, Talya, als zoon aangenomen. Door enkele ontwikkelingen in het verhaal wordt Talya gevangengenomen en is Maviah genoodzaakt hulp te zoeken bij de koning en koningin van Petra. Vervolgens belandt ze in Judea.

Deze roman geeft mooi weer hoe Maviah worstelt met het in praktijk brengen van Jezus’ woorden. Hoe gaat een volgeling van Jezus om met situaties die niet zelf te controleren zijn? Hoe valt een koninkrijk van deze wereld (macht) te rijmen met het koninkrijk van Jeshua? Wat is Zijn Weg? Deze vraag wordt nog prangerder wanneer Maviah Jezus ziet sterven aan een kruis en diep teleurgesteld uit Jeruzalem vertrekt.

Jezus’ onderwijs

In de recensie van Anno Domini 30 schreef ik dat het jammer is dat zoveel van Jezus’ woorden quasi letterlijke citaten uit de evangeliën zijn. Het leek soms alsof Jezus sprak in citaten. In dit tweede deel is dat toch wat losser, waardoor de gesprekken natuurlijker zijn.

Ook in dit tweede deel heb ik het gevoel dat Ted Dekker zoveel mogelijk van Jezus’ onderwijs in de romans wil verwerken. Zeker aan het einde van het boek is er een gedeelte waarin het behoorlijk overdonderend overkomt.

Eden

De tuin van Eden speelt in de dromen van Talya en Maviah een belangrijke rol. Ik was niet echt geraakt door dit aspect tot Dekker bijna aan het einde van het boek een prachtig stuk schrijft waarin hij Eden, de Schepper, de eerste Adam en de slang verbindt met Maviah’s verhaal. Een waar emo-moment!

Het is duidelijk dat Ted Dekker hoopt dat de lezer dit verhaal zal verbinden met het eigen verhaal. Ik geloof dat dat de meerwaarde is van deze twee romans. Maviah’s worsteling is de worsteling van elke volgeling van Jezus. De romans dagen je uit om Jezus’ radicale boodschap op te slorpen en eigen te maken… in eender welke situatie je je bevindt.

Ted Dekker, Anno Domini 33, (Kok, 2016, 366 blz.)