Adrian Plass en het gemeenteweekend

door Raymond R. Hausoul – ‘De Britse komiek Adrian Plass staat bekend om de mix van trefzekere observaties, kurkdroge humor en verfrissende geloofswaarheden’, luidt de laatste zin op de achterflap van dit boek. En dat is helemaal waar. Wie van humor houdt, zal de werken van Plass zeker een warm hart toedragen. In het verleden zorgde hij met zijn Dagboek van een gewijd christen al voor een geweldige wereldwijde kaskraker. Het Gemeenteweekend is het vijfde deel van de reeks van de Gewijde christen dat ruim vijfentwintig jaar na het eerste deel verschijnt.

In Het Gemeenteweekend laat Adrian zich overhalen om een gemeenteweekend voor de gemeente te organiseren. Dat zorgt voor de nodige spannende en hilarische momenten in zijn leven die ik in dit korte bestek niet wil verklappen. Wie in elk geval voldoende met de kerk van vandaag is vertrouwd, ontdekt bij Plass menig parallel met de eigen situatie. In het bijzonder valt het daarbij op dat er in dit dagboek ook ruime aandacht is voor geestelijke diepgang. Het boek is daardoor naast de gekende grappen en grollen ook bemoedigend en diepgaand voor de lezers. Het lukt Plass op die manier telkens weer ons te tonen dat wij christenen ‘ook maar mensen zijn’.

Adrian Plass, Adrian Plass en het gemeenteweekend, (Plateau, 2017, 184 blz.)