Bijbel infographics voor kids

door Marjolein Van Hoof – “Een beeld zegt meer dan duizend woorden” zegt de ezel die op pagina 3 het boek inleidt. Voor wie niet overtuigd is volgt meteen een voorbeeldje, namelijk een tekstje met een leerzame uitleg over wat een regenboog precies is: “een natuurlijk fenomeen waarbij licht breekt in waterdeeltjes en zo zeven kleuren creëert…” Daarnaast prijkt… een regenboog. Welke van de twee is het meest veelzeggend en aansprekend? Kijk, zo begrijpt u meteen het hele punt van het boek. Het fietst door de Bijbel en laat de informatie zién.

Het boek is mooi vormgegeven. Met een harde kaft, dus het is niet bij het eerste gebruik naar de vaantjes. Druk, maar duidelijk en eigentijds. In 21 hoofdstukken wordt een schat aan informatie en weetjes overgebracht. Het zijn uiteraard niet alleen beeldjes die je te zien krijgt. Je ziet ook schema’s, tijdsbalken, stambomen en tekstblokjes met grote en kleine letters in verschillende kleuren. Het taalgebruik in de tekstblokjes is eenvoudig en hedendaags. De Bijbelteksten zijn steeds NBV.

Voor wie graag leest is er veel te ontdekken. Doordat er amper doorlopende tekst is, is het boek ook interessant voor wie niet graag leest. Je kan er in bladeren of iets specifiek opzoeken, via het alfabetisch register achteraan.  Er staan een paar kleine (vertaal)foutjes in het boek, maar die zijn verwaarloosbaar. Je stelt soms vast dat de uitgave oorspronkelijk Amerikaans was en nu is uitgegeven door Nederlanders: Op een blinde kaart van de VS staat “1660km is zo ver als van Amsterdam naar Rome”. Tja, Amsterdam noch Rome liggen in de VS. Maar goed, dan ga je toch gewoon googelen hoe ver die afstand er in Europa, vanaf Brussel, uitziet?!

Kortom, Bijbel infographics voor kids is een nuttig en aantrekkelijk boek voor nieuwsgierige kinderen én hun ouders, voor zondagschoollesgevers en godsdienstleerkrachten.

Bijbel Infographics Team, Bijbel infographics voor Kids, (uitgeverij Columbus, 2018, 50 blz.)